In de duinen op weg naar Zandvoort en Amsterdam. Foto: L.J.P. Albers.

Exploitatie smalspoor vanuit remise Haarlem Leidsevaart, zomerdienst 1957

Voor de dienst waren beschikbaar:
Motorrijtuigen:
19 A1–3, 5-13, 15-18, 20, 29-30: ‘Métallurgiques’, ‘Kikkers’ of ‘Sloterdijkers'
13 A251–263: ‘Beijnes wagens’, ‘Luxe wagens’ of ‘Pannebroden’
9 A451–459: ‘Boedapesters’

Stuurstand-, aanhang- en tussenrijtuigen:
1 B54: voormalig motorrijtuig 34 (type A1-30), voorzien van een nieuwe bak
1 B63: ‘Kip op hoge poten’, twee voormalige twee-assige ENET-motorrijtuigen op twee twee-assige draaistellen
6 B65–70: ‘Hamburgers’
1 B251: ‘Beijnes wagen’, ‘Luxe wagen’ of ‘Pannebrood’
2 B252–253 (ex-B62 en 64): ook ‘Beijnes wagens’, ‘Luxe wagens’ of ‘Pannebroden’, feitelijk nieuwe bakken op oude drst.
4 B254–257: ‘Limburgers’
16 B451–466: ‘Boedapesters’

Zaterdag, 31-8-1957
Inmiddels waren diverse motor- en aanhangrijtuigen niet meer voor de dienst beschikbaar:
A5, 6, 7, 8, 9, 17, 251, 453, 456
B54, 63, 253, 451, 457

Omdat in 1957 nog op zaterdagochtend werd gewerkt (en naar school gegaan), de vijfdaagsewerkweek bestond nog niet, wordt met zaterdagse middagspits de tijd tussen 12.00u en 14.00u bedoeld.

Dagdiensten (3-rijtuigtramtreinen), materieel opgesomd in volgorde van Zandvoortse naar Amsterdamse zijde
A 'Boedapesters': B461-A459-B455, materieel 's middags vervangen door J: B462-A455-B452
B 'Beijnes': A260-B256-A255
C 'Boedapesters': B463-A457-B454
D 'Beijnes': A261-B255-A254
E 'Boedapesters': B458-A454-B466
F 'Beijnes': A258-B254-A256
G 'Beijnes': A252-B251-A259

Ochtendspitsen (3-rijtuigtramtreinen)
J 'Métallurgiques': A13-A18-A1, wordt "laatste tram" extra 1
K 'Boedapesters': B462-A455-B452
L 'Beijnes': A262-B252-A263, materieel wordt middagspits K
M 'Métallurgiques': A29-B70-A16
N 'Métallurgiques': A20-B69-A2
O 'Métallurgiques': A12-A3(Adrie met haar rechte ruitjes)-A10
P 'Beijnes': A257-B257-A253, materieel wordt middagspits L
R 'Métallurgiques': A11-B68-A30
S 'Boedapesters': B459-A452-B453, materieel wordt middagspits J

5.00u. tot 10.00u.

Middagspitsen (3-rijtuigtramtreinen)
H 'Boedapester': B464-A458-B465
J 'Boedapester': B459-A452-B453, materieel was ochtendspits S
K 'Beijnes': A262-B252-A263, materieel was ochtendspits L, motorrijtuigen versterken avonddiensten B en F
L 'Beijnes': A257-B257-A253, materieel was ochtendspits P, motorrijtuigen versterken avonddiensten D en G
M 'Boedapester': B460-A451-B456

10.00u. tot 16.00u.

Avonddiensten (4-rijtuigtramtreinen)
De Boedapesters werden vervangen door Beijnes tramtreinen zodat de capaciteit van de nog te rijden diensten werd vergroot.
B (werd in Zandvoort D") 'Beijnes': A262(+)-A260-B256-A255
D (werd in Zandvoort B") 'Beijnes': A257(+)-A261-B255-A254
F 'Beijnes': A258-B254-A256-A263(+)
G 'Beijnes': A253(+)-A252-B251-A259
+ bijgeplaatst
(3-rijtuigtramtrein)
1 'Métallurgiques': A13-A18-A1, in de avond gewijzigd in: A1-A13-A18
Aan de A 18 konden door de aanwezigheid van haken meer kransen worden gehangen.
Op deze avond deden op de A251 na, alle zogenoemde "Pannebroden" dienst.
Na afloop van de dienst werden van de A253, 254, 255, 257, 258, 259 en 260 de "Golden Glow"-schijnwerpers afgenomen en overgebracht naar Rijnsburg als reserve voor de in Zuid-Holland dienstdoende A400, 500 en 600-en.
Het Historisch Genootschap beschikt hier inmiddels over ten behoeve van eventueel nog te bouwen "Blauwe Trams", zoals de replica A619/620.

19.00u. tot 24.00u.

0.00u. tot 4.40u.


Om een uur of een 's nachts, dus in de vroege ochtend van 1 september 1957, nog een krans van de Kalverstraat vereniging op de A18 en dan tabé...

Opgave vlgs waarnemers op 31-8-1957


Dat was het... Op weg naar Zandvoort (E-dienst) of Amsterdam (C-dienst), Leidschevaart, Haarlem 1956. Foto: J. Oerlemans.