Elektrisch trammaterieel ESM, 1904

Reizigersmaterieel
Motorrijtuigen (emr)
1-34 Métallurgique 1904, Amsterdam-Haarlem (Amsterdam-Zandvoort)

De ESM in het begin van de twintigste eeuw

ESM elektrisch motorrijtig (emr.) 33 met vierassig aanhangrijtuig (ahr.) uit de serie 73-77. Op de achtergrond rechts, is een deel van het remisegebouw te zien.
Let op de korte in gebruik zijnde sleepbeugel (Haarlem-Zandvoort) en de lange platliggende sleepbeugel (Haarlem-Amsterdam). Haarlem, Leidsche Vaart, 1911.

ESM emr. 19 met ahr. 33 (ex-emr. 11).
Emr. 19 staat op proefdraaistellen met de door het Rijkstoezicht gewenste vering voor de Boedapesters. Wellicht is dat de reden geweest om de foto te maken. Naderhand zijn deze draaistellen weer terug gewijzigd. De proef was wel aanleiding om de Boedapesters inderdaad met de vereenvoudigde wiegvering uit te voeren. Ahr. 33 is juist weer in dienst gesteld op de draaistellen van Beijnes-ahr. 159, dat tot emr. met nieuwe draaistellen en vier motoren was verbouwd ten behoeve van de zogenoemde "trektram".
Inmiddels is het materieel voorzien van zijbeplating. Haarlem, Tempeliersstraat, omstreeks 1922.

Haarlem, Tempeliersstraat, omstreeks 1910. ESM ahr. 76 dat later zal worden omgebouwd tot emr. voor de lokaaldienst Amsterdam/Spuistraat-Sloterdijk.
In 1932 werd het rijtuig overgebracht naar het Waterland voor de lijn Amsterdam-Purmerend en werd, na opheffing van die lijn in 1949, ingezet op de lijn Amsterdam-Volendam.
Na opheffing van deze lijn werd het rijtuig gesloopt in het najaar van 1956.

ESM emr. serie 1-34 en ahr. serie 65-70 kruisen de spoorlijn Haarlem-Leiden via de trambrug. Het tramstel rijdt naar Haarlem.

ESM Métallurgiques motor- en Beijnes- aanhangrijtuigen in de Haarlemse Tempeliersstraat omstreeks 1910.