Plaatsing stroomafnemers op A 400-en na verwijdering tweede stroomafnemer en nog enkele bijzonderheden

Boedapesters en een B500h om je heen, wat een heerlijk gevoel...
Een reserve driewagentramtrein en de C-dienst naar Katwijk op het Stationsplein te Leiden, augustus 1960.
Foto: J.H. Odendaal.

De plaatsing

Schakelafdeling

A401 1954, 1960
A402 1960
A403 1934, 1960
A404 1940
A405 1937(BBC)
A406 1960
A407 1938(BBC), 1955, 1960
A408 1960
A409 1935(BBC)
A410 1932

Reizigersafdeling

A401 1930
A402

A404 1957(BBC)
A405 1938, 1960

A407 1934

A409 1960(BBC)


Het jaartal heeft betrekking op een of meerdere in dat jaar gemaakte foto's waarop de plaatsing van de stroomafnemers is te zien.

De vrijgekomen stroomafnemers (9 stuks) werden geplaatst op de A512-516 en A1001-1004.

A402 met Pintch accukist direct achter de lijnfilmkast op het dak.
Het motorrijtuig maakt een proefrit getuige de richtingsaanduiding TRAM (op een groen gekleurde achtergrond).
Circa 1954, Leiden, Stationsplein

Elektrische installaties:
A402, A407 en A408: Pintch spanningsregelaar (accukist achter de lijnfilmkast).
A401, A404, A405 en A406: Vickers.
A403 en A409: Krause.

Motorrijtuig A403 was een "kneus", vaak defect, traag in optrekken, niet vooruit te branden.
Dit rijtuig werd daarom veel binnen gehouden. Bovendien raakte deze snel aan de slinger. Bij de NZH noemden ze dat “gooien”.

Als je met deze wagen op volle snelheid het overloopwissel bij de Korte Vliet passeerde, dan slingerde de tramtrein bij de Lammebrug nog even hard.
Maar daar moest wel worden geremd want vlak achter de Lammebrug lag een belangrijke wegkruising en het wegverkeer kon de tram moeilijk zien aankomen.