LAATSTE RITTEN

- Den Haag (Bezuidenhoutscheweg)->Den Haag (station SS), in 9-1928: A500
- Den Haag (station SS)->Den Haag (Bezuidenhoutscheweg), in 9-1928: A500

- Ceintuurlijn, Haarlem (deel Koninginneweg-Turfmarkt-station) linksom, op 31-12-1928: A
- Ceintuurlijn, Haarlem (deel Koninginneweg-Turfmarkt-station) rechtsom, op 31-12-1928: A

- Haarlem (Verwulft)->Overveen, lijn 5, op 13-6-1933: A328~330
- Overveen->Haarlem (Verwulft), lijn 5, op 13-6-1933: A328~330

- Haarlem (station)->Overveen, lijn 3, op 21-5-1934: A41~59
- Overveen->Haarlem (station), lijn 3, op 21-5-1934: A41~59

- Haarlem (station)->Bloemendaal, lijn 2, op 5-9-1934: A41~59
- Bloemendaal->Haarlem (station), lijn 2, op 5-9-1934: A41~59

- Haarlem (station)->Haarlem(Leidschevaart), lijn 4, op 5-9-1934: A41~59
- Haarlem (Leidschevaart)->Haarlem (station), lijn 4, op 5-9-1934: A41~59

- Haarlem (Tempeliersstraat)->Aerdenhout, op 5-9-1934: A41~59
- Aerdenhout->Haarlem (Tempeliersstraat), op 5-9-1934: A41~59

- Haarlem (Tempeliersstraat)->Bentveld, op 5-10-1935: A41~59
- Bentveld->Haarlem (Tempeliersstraat), op 5-10-1935: A41~59

- Haarlem (Tempeliersstraat)->Zandvoort, op 29-8-1939: A41~59
- Zandvoort->Haarlem (Tempeliersstraat), op 29-8-1939: A41~59

- Haarlem (Tempeliersstraat)->Aerdenhout, lijn 2", op 2-10-1943: A41~59
- Aerdenhout->Haarlem (Tempeliersstraat), lijn 2", op 2-10-1943: A41~59

- Haarlem Noord (Schoten, Soendaplein)->Heemstede, lijn 1, op 31-10-1948: A601/02-B22
- Heemstede->Haarlem Noord (Schoten, Soendaplein), lijn 1, op 31-10-1948: A601/02-B22

- Haarlem (Dreef, Houtplein)->Leiden (Rijnsburgerweg), op 2-1-1949: A607/08-B26, Ldn a 2.05 ipv 0.47
- Leiden (Rijnsburgerweg)->Haarlem (Dreef, Houtplein), op 2-1-1949: A619/20-B23
- Rijnsburg (Kerkbuurt)-Heemstede, materieelrit, op 11-1-1950: A515-B410
- Heemstede-Rijnsburg (Kerkbuurt), materieelrit, op 11-1-1950: A515

- Amsterdam->Purmerend, op 14-5-1949: A25-BY-BY
- Purmerend->Amsterdam, op 14-5-1949: A25-BY-BY

- Amsterdam->Buiksloot, op 8-10-1950: A1~30
- Buiksloot->Amsterdam, op 8-10-1950: A1~30

- Sloterdijk-Amsterdam, op 5-10-1954: A16
- Amsterdam-Sloterdijk, op 5-10-1954: A16

- Amsterdam->Volendam, op 30-9-1956: A24-BY-BY
- Volendam->Amsterdam, op 30-9-1956: A24-BY-BY
- Amsterdam->Monnickendam, hooitram, op 13-10-1956: HY112-CY-CY
- Monnickendam->Amsterdam, hooitram, op 13-10-1956: HY112-CY-CY

- Den Haag (CvB.ln.)->Scheveningen, op 31-8-1957: A505-B202
- Scheveningen->Den Haag (CvB.ln.), op 31-8-1957: A505-B202
- Den Haag (CvB.ln.)->Scheveningen, werktram, op 10-1957: A1002
- Scheveningen->Den Haag (CvB.ln), werktram, op 10-1957: A1002

Voor de tramdienst tussen Zandvoort en Amsterdam waren op de laatste dag behalve de reguliere ritten twee slagen (vica versa) tussen Haarlem en Amsterdam met de oudste nog dienstvaardige trams, "Mťtallurgique's", geplanned, zogenoemde "laatste trams".

- Haarlem->Amsterdam, geplande 1e officiŽle afscheidsrit,
††op zaterdag 31-8-1957: A1(aan kop)-A18-A13
††(volgorde in de richting Amsterdam), extra dienst 1
- 2e officiŽle afscheidsrit, op zaterdag 31-8-1957: A18(aan kop)-A13-A1
††(volgorde in de richting Amsterdam), de aan kop lopende A1 is achteraan geplaatst
††omdat aan A18 de kransen beter zouden kunnen worden bevestigd, extra dienst 1
- Amsterdam->Haarlem, 1e officiŽle afscheidsrit, op zaterdag 31-8-1957: A13(aan kop)-A18-A1
††(volgorde in de richting Haarlem), extra dienst 1
- 2e officiŽle afscheidsrit, op zondag 1-9-1957 (1.15u): A1(aan kop)-A13-A18
††(volgorde in de richting Haarlem), extra dienst 1

Omdat al vroeg op de avond in de Haarlemse Tempelierstraat heel veel publiek op de been was, was er voor de trams vrijwel geen doorkomen aan. In plaats van de 1e officiŽle afscheidsrit naar Amsterdam met A1(aan kop)-A18-A13 op zaterdag 31-8-1957 werd door die opgelopen vertraging de voorafgaande F-dienst: A263(aan kop)-A256-B254-A258 tot afscheidstram bevorderd en werd deelgenoot van het lied: "Trem, trem, trem..."
Daarna volgden A1-A18-A13, waarvoor een en ander werd overgedaan, als extra 1.

De dienst werd nu verder in Amsterdam†volledig verstoord, de normale vertrektijden konden onmogelijk meer worden aangehouden.†Als het kon, werd gereden...

- Amsterdam->Zandvoort, op zondag 1-9-1957: A253-A252-B251-A259
††(volgorde in de richting Zandvoort), G-dienst
- Amsterdam->Haarlem, op zondag 1-9-1957, binnen om 03.45u: A262-A260-B256-A255
††(volgorde in de richting Haarlem), D"-(ex-B)-dienst
- Zandvoort->Amsterdam, op zondag 1-9-1957: A255-B256-A260-A262
††(volgorde in de richting Amsterdam), D"-(ex-B)-dienst

De dienstletters tussen de B en de D-diensten zijn geruild, waarom dat gebeurde zal wel altijd een raadsel blijven, wellicht wilde de wagenvoerder van de B doorrijden en dat kon alleen als D-dienst.
De B- en D-diensten troffen elkaar tussen Haarlem en Zandvoort en in de nacht werd de B' fictief veranderd in D" en de D' fictief in B". Maar of dit zo is gegaan, is tot op de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk.

- Zandvoort->Haarlem, de allerlaatste smalspoor "Blauwe Tram" voor reizigers,
††op zondag 1-9-1957, binnen in de remise Leidschevaart om 04.30u,
††(reed eerst nog naar de Tempelierstraat): A259-B251-A252-A253
††(volgorde in de richting Haarlem), G-dienst
- Haarlem Tempelierstraat->Haarlem remise Leidschevaart, leeg materieelrit,
††op zondag 1-9-1957, binnen in de remise Leidschevaart om 04.30u:
††A253-A252-B251-A259 (volgorde in de richting Haarlem Leidschevaart),
††G-dienst. Het buitenbeentje A259, het 'Gouden Kalf', was dus de echte laatste die binnenreed


Normale dienst, grafiek en dienstregeling zomerdienst 1957
Exploitatie op 31 augustus 1957, de materieelomloop met normale ochtend-, middag- en "ab"normale avond/nachtdienst.


- Haarlem->Heemstede (viaduct), werktram, op maandag 2-9-1957:
††A1051-C166-C167-C151-C153-C154-C162
- Heemstede (viaduct)->Haarlem , werktram, op maandag 2-9-1957: A1051
- Haarlem->Sloterdijk, werktram, op vrijdag 6-9-1957: A1051
- Sloterdijk->Haarlem, werktram, op vrijdag 6-9-1957: A1051

- Voorburg viad->Den Haag (CvB.ln.), op zaterdag 10-5-1958: A506-B515
- Den Haag (CvB.ln.)->Voorburg, op zaterdag 10-5-1958: A506-B515

- Leiden->Katwijk, op vrijdag 7-10-1960: B402-A401, C-dienst
- Katwijk->Leiden, op vrijdag 7-10-1960: A401-B402, C-dienst

- Leiden->Noordwijk, op vrijdag 7-10-1960: B409-A406, E-dienst
- Noordwijk->Leiden, de allerlaatste (grote) "Budapester (AB400)"-rit voor reizigers,
††op vrijdag 7-10-1960: A406-B409, E-dienst
††Nb.: De (kleine) "Budapesters" (A508 als H303 en B510) bleven tot het laatst, 13-11-1961.

- Rijndijk->Oegstgeest, op 7-10-1960: A318
- Oegstgeest->Leiden (station), op 7-10-1960: A318
- Oegstgeest->Rijndijk, op 7-10-1960: A325
- Rijndijk->Leiden (station), op 7-10-1960: A325

- Den Haag->Leiden, op donderdag 9-11-1961: A607/08-B24, B-dienst
- Leiden->Den Haag, de allerlaatste normaalspoor "Blauwe Tram" voor reizigers,
††op donderdag 9-11-1961: A619/20-B15, E-dienst

- Den Haag->Voorburg, leeg materieelrit (met enkele reizigers = hobbyÔsten),
††op donderdag 9-11-1961: A619/20-B15, E-dienst
- Rijnsburg (werkplaats)->Den Haag, museummaterieelrit, op maandag 13-11-1961: H303-A327-B26
- Den Haag->Rijnsburg, laatste werktram over hele net (1961), op maandag 13-11-1961: H303
- Voorschoten->Leidschendam, laatste werktram ri. Ldm, op maandag 13-11-1961: A513
- Leidschendam->Voorschoten, laatste werktram ri. Vsn. op maandag 13-11-1961: A513-A1002-C109
- Rijnsburg->Voorschoten (Korte Vliet), laatste werktram annex NZH-normaalspoorrit,
††op maandag 13-11-1961: A1001
††Nb.: Op 13-11 heeft A508 als H303 dus het hele overgebleven net, Rijnsburg-Den Haag,
††nogmaals bereden.