Haring met wittebrood en peen met ui (hutspot),
kortom 3 OKTOBER 1960

Uit HOV november 1960

Den Haag
Diensten E, F, G, H en 1.
Van 9.00 - 20.00 u. werd met vijf dienstwagens gereden. Frequentie 20 min. bij een omlooptijd van 100 min.
Men reed tot 8.30 u. de normale dienstregeling Den Haag - Noordwijk.
Van 8.51 - 9.32 u. en van 12.51 - 18.00 u. werd gereden tot aan het eindpunt Korevaarstraat.
Van 20.00 u. tot einde dienst met vier dienstwagens met de letters F, G, H en 1 in een 30 min. dienst bij een omlooptijd van 120 min.

G-dienst, bestaande uit een hele schakel Boedapesters, B401 - A404 - B408, op weg van Den Haag naar Leiden, 3 oktober 1960.


H-dienst, ook bestaande uit een hele schakel Boedapesters, waaronder B403 en A409, op het tijdelijke eindpunt in de Korevaarstraat te Leiden, 3 oktober 1960.

Voorschoten
Diensten 2 en 3.
Twee extra dienstwagens van 10.10 - 12.15 u.; frequentie 20 min. bij een omlooptijd van 40 min.
Extra dienstwagen 1 reed van aanvang dienst tot 8.51 - 9.31 u. en van 12.45 - 16.58 u. onder 2 een 20 min. dienst bij een omlooptijd van eveneens 20 min.

Noordwijk
Diensten D, J, K, L, 5 en 6.
Tot 8.30 u. volgens dienstregeling Den Haag - Noordwijk met vier dienstwagens alsmede twee extra's.
De dienstwagens reden tot 20.02 u. een 20 min. dienst bij een omlooptijd van 80 min. De extra's reden vanaf 11.35 - 13.28 u., daarna fac.
Vanaf 20.32 u. reden vier extra diensten fac. ritten met een frequentie van 30 min. bij een omlooptijd van 90 min. Dit waren de diensten J, K en L.

Dienst 6, bestaande uit A516 en B510, 3 oktober 1960.

Katwijk
Diensten A, B, C en 4.
Drie dienstwagens en een extra wagen. Diensten tot 19.25 u. door dienstwagens en extra's 20 min. bij een omloop van 60 min. Hierna werd fac. gereden.
Diensten A en B werden vanaf 19.55 u. gereden met een frequentie van 30 min. bij een omlooptijd van 60 min. Voorts reden de extra's fac.

Leiden stat. - Rijnsburg
Diensten B, C en extra I en II (twee niet genummerde extra's).
Vier extra dienstwagens en twee extra's. Vanaf 12.20 - 15.03 u. met een frequentie van eerst 5 a 13 min. bij een omlooptijd van 33 min. Later een frequentie van 7 a 8 min. bij een omlooptijd van 30 min.

A323 aan de halte Buitenlust, 3 oktober 1960.

Hoge Rijndijk - Oegstgeest Kerkbuurt
Diensten A, B, C, D, E, F, G, H en I.
Negen dienstwagens tot 12.22 u. vervolgens met acht dienstwagens een 6 min. frequentie bij een omloop van 54 min.
Vervolgens weer volgens dienstregeling vanaf 17.18 u. tot einde dienst.

Leiden Stat. - Oegstgeest Kerkbuurt
Diensten A, F, G, H.
Vier dienstwagens reden een gesplitste dienst van 8.15 - 9.00 u. en van 12.35 - 16.50 u. bij een frequentie van 6 a 7 min. bij een omlooptijd van 25 min.

Hoge Rijndijk - Watersteeg
Diensten D en E.
Twee dienstwagens van 8.15 - 9.00 u. en van 13.14 - 17.12 u., een gesplitste dienst bij een frequentie van 7 min. bij een omlooptijd van 14 min.

Materieelverdeling tijdens de maximale frequenties op 3 oktober 1960.

A600 - B10/20: B, C, D, J, K en L
A600: 2 en 3
B400 - A400 - B400: G en H
B400 - A400 - B500: E en F
B500 - A400 - B500: A
A400 - B400: 1
A400 - B500: 4
A500 - B500: 5 en 6
(vanaf 18.00 u. alle A600 - B)

Stadsdiensten Leiden
Ochtend: 6x A300 + 2x A500h (B en C)
Middag: 6x A300
Avond : 7x A300 + 2x A500h

Leiden - Rijnsburg
A323, A512, A514 en A613/14*

Extra dienst I, A323, van Rijnsburg en normale dienst, A318, naar Oegstgeest Kerkbuurt, treffen elkaar in de Geversstraat, 3 oktober 1960.

A514 en A512 respectievelijk de B- en C-dienst van en naar Rijnsburg ontmoeten elkaar op de splitsing van de lijnen naar de kust en Oegstgeest Kerkbuurt (voor 1949 Haarlem), Leidsche buurt te Oegstgeest, 3 oktober 1960.

Overzicht ingezet materieel van foto's
A: B517-A406-B520
B: A600
C: A600
D: A600
E: B400-A400-B500
F: B400-A400-B500
G: B401-A404-B408
H: B403-A409-B400
J: A619/620-B15
K: A600
L: A600
1: A400-B400
2: A600
3: A613/614
4: A402-B516
5: A515-B519
6: A516-B510
a: A300
b: A514
c: A512
d: A300
e: A300
f: A300
g: A300
h: A300
I: A323
II: A613/614


Nb.: A613/14 was 's ochtends extra 3 op Voorschoten en heeft een rit als Extra II naar Oegstgeest gereden.

Nb.: De HTM-lijn Den Haag - Leiden werd op deze dag op verschillende ritten versterkt met een tweede aanhangrijtuig.

Anekdote met betrekking tot de 3e oktober van Dick vd Spek
Behalve voor de "Leienaars" en al die andere peen- en uienvreters, was 3 oktober ook voor de NZH een bijzondere dag. En zeker ook voor het NZH-personeel. Behalve dat veel personeelsleden, die ook in de verschillende harmonies en of fanfares speelden en op 2 oktober al de Taptoe "hadden gehad", was er voor de kinderen van NZH-personeel nog iets speciaals. Nadat de hele dag op het Schuttersveld over de Kermis was rondgezwalkt, was er 's avonds vuurwerk. Personeel met kinderen mocht dan in de trams op het remiseterrein gaan zitten, vanwaar men een mooi uitzicht had op de slotfestiviteiten. Daarna gingen ze, traditiegetrouw, met een bos paling naar huis.