Haring met wittebrood en peen met ui (hutspot),
kortom 3 OKTOBER 1961

Al voor de middag werd het eindpunt Stationsplein te Leiden verlegd naar de Korevaarstraat. Omdat de 20 minutendienst naar Den Haag werd gehandhaafd, kon de E-dienst op het Stationsplein op non-actief worden gesteld. Vervolgens werd tussen Leiden Korevaarstraat en Voorschoten Dorp naast de gewone dienst een pendeldienst ingesteld. Op dit trajekt kon zodoende een 10 minutendienst met twee losse A600-en (AA en BB) worden gerealiseerd.
De diensten naar Den Haag vertrokken uit de Korevaarstraat op 10, 30, 50, terwijl de extra diensten op Voorschoten 10 minuten voor dan wel na de gewone dienst liepen. Na 16.30u. gingen de AA en BB als forensendiensten naar Den Haag door en om 17.20u. kwam nog een losse A600, CC-dienst, de dienst versterken.

Precies om 17.30u. kwam de E-dienst met bestemming Den Haag de Korevaerstraat inrijden. Omdat daar op hetzelfde moment aan de halte Korevaarstraat de D-dienst uit Den Haag stond, werd op deze wagens van personeel en dienstletter geruild. De D komt immers voor de E. Het tramstel uit Den Haag ging nu als E-dienst door naar het station Leiden, terwijl de andere als D-dienst naar Den Haag ging.

's Avonds, na 18.00u., werd de pendeldienst tussen Leiden station en Voorschoten Dorp met drie A600-en hersteld. Tot 19.25u. werd om de 10 minuten gereden, daarna werd een kwartierdienst met Voorschoten Dorp onderhouden. De AA-dienst rukte om circa 19.30u. naar remise Voorburg in. De beide andere bleven tot 20.13u. rijden, waarna ze op het Stationsplein tot rust kwamen.

A A613/14 - B13
B A607/08 - B21
C A617/18 - B22
D A615/16 - B12 (-> E)
E A603/04 - B15 (-> D)
F A619/20 - B14
AA A611/12 - B25*
BB A605/06
CC A609/10

A601/02 stond evenals alle AB500h en B510 op reserve.
* Het aanhangrijtuig is tijdens de rit naar Den Haag te Voorburg remise aangekoppeld, waarna dit rijtuig om 18.45 u. op het Stationsplein te Leiden werd achtergelaten.

Tegelijk met de inkorting van de NZH werd de Leidse HTM-lijn ingekort tot de Posthof (Rijnsburgerweg) waar werd omgelopen. De hele dag werd daar met een aanhangrijtuig gereden. Gedurende een deel van de dag reden alle trams van de Wassenaarder ook door tot de Posthof. Op de Wassenaarse dienst reden geen ex-LTM eenrichtingswagens. Waarschijnlijk ten gevolge van een combinatie met een diensttram reed toen 's avonds de tweede forensentram van het Hollansche Spoor met een aanhangrijtuig.