In de Spuistraat is het een drukte van belang. Logisch, het betreft hier de feestelijke openingsrit op 4 oktober 1904 van de ESM-tramlijn Amsterdam-Haarlem. Zelfs hebben bewoners van de Spuistraat de vlag uitgestoken. Voor het eerst bereiken de Métallurgiques van de ESM-serie 1-34 Amsterdam, 4 oktober 1904. Stadsarchief Amsterdam.

Een paar jaar later komen we een helder gekleurde Métallurgique van de lokaaldienst naar Sloterdijk tegen op de kruising Rozengracht - Marnixstraat. De foto toont verbindingssporen van de Marnixstraat naar de Rozengracht die nu, 2018, niet meer bestaan. Zomer 1916. Stadsarchief Amsterdam.



De Meeuwenlaan met een tram die uit Métallurgique A23 en een onbekende By bestaat ter hoogte van Vogeldorp waar nu het museum Amsterdam–Noord in het voormalige badhuisis gevestigd. 1956, foto J.C. de Jongh, kleurbewerking P. Günther

Noord Spoort

De expositie “Noord Spoort” is tot oktober te zien in museum Amsterdam Noord, dat is gevestigd in het voormalige badhuis van Vogeldorp. De tentoonstelling, georganiseerd in samenwerking met het Historisch Genootschap toont beelden en authentieke voorwerpen van de lijn Amsterdam-Edam-Volendam.
Een deel van de tentoonstelling is voor iedereen gratis te zien langs het oude tramtracé. Vanaf het IJplein tot aan de plaats van het oude station op de Buiksloterdijk staan foto’s van de tram op de plaats waar ze tussen 1900 en 1956 zijn genomen.
Wie een QR-code-scanner op de telefoon heeft kan de tram zien rijden over de Meeuwenlaan.
De expositie duurt tot eind september. Museum Amsterdam Noord, Zamenhofstraat 28A. Openingstijden Donderdag t/m Zondag 13.00-17.00 uur. Informatie www.museumamsterdamnoord.nl



Van A327 naar A620, de echte A619/620 zal in 2024 op de rails moeten staan.



Op woensdag 13 juli 2016 is in Haarlem de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram opgericht. Deze stichting beoogt de reconstructie van een zogenoemd Tweelingstel van de voormalige Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij (NZH) mogelijk te maken. Dit type tram is in 1932 gebouwd en was bestemd voor de door de Bollenstreek lopende tramlijn Leiden-Haarlem. Omdat de gemeente Haarlem geen trams langer dan tien meter in de binnenstad duldde, werden twee trams van iets meer dan tien meter op een zogenoemd Jacobsdraaistel geplaatst waardoor toch een tram met een aanzienlijke lengte ontstond. Maar om te benadrukken dat het om twee rijtuigen ging, kregen ze aparte nummers. De A600-en hebben uiteindelijk dienst gedaan op het hele net. Dat bestreek het gebied van Schoten (Haarlem Noord / Soendaplein) tot en met Scheveningen. Omdat de A619/620 in 1949 de laatste tram was die van Leiden naar Haarlem en in 1961 de laatste tram was die van Leiden naar Den Haag en aansluitend de remiserit van Den Haag naar Voorburg reed, zal dit nummer worden toegekend aan de reconstructie.

Voor meer info:
info(a)denieuweblauwetram.nl
Facebook: De Nieuwe Blauwe Tram





O P R O E P

Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist destijds, voorafgaande aan de sloop, gelukkig diverse tramzaken te bemachtigen.
De stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram is dan ook nog steeds op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen, maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken die betrekking hebben op de legendarische NZH.

Reacties worden gaarne ingewacht op telefoonnummer: 010 5215215.
of via ons emailadres: blauwetram.


Klik op de bovenste afbeelding voor de echte "Blauwe Tram"-fluit.