Na het verleggen van de NZH-tramlijn over de "Oude Lijn", dat is de spoorlijn Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag-Delft-Rotterdam, ligt de oorspronkelijke tramweg nog in de straatweg ter hoogte van de lakkenfabriek Sikkens onder Sassenheim en bij Warmond.
Op het Klinkenberger viaduct van de nieuwe Rijksstraatweg 4 -nu A44- van Den Haag via Wassenaar naar Amsterdam is een zogenoemd tweelingstel van het type A600 te zien.
De foto is gemaakt in de richting Leiden. De tram gaat die kant ook uit.

De tram is op weg naar Leiden.

De tram rijdt rechts van de nog te bestraten weg van de fotograaf af naar Sassenheim en verder naar Lisse, Hillegom, Bennebroek, Heemstede en Haarlem.

1932

1937

2017





De Meeuwenlaan met een tram die uit Métallurgique A23 en een onbekende By bestaat ter hoogte van Vogeldorp waar nu het museum Amsterdam–Noord in het voormalige badhuisis gevestigd. 1956, foto J.C. de Jongh, kleurbewerking P. Günther

Noord Spoort

De expositie “Noord Spoort” is tot oktober te zien in museum Amsterdam Noord, dat is gevestigd in het voormalige badhuis van Vogeldorp. De tentoonstelling, georganiseerd in samenwerking met het Historisch Genootschap toont beelden en authentieke voorwerpen van de lijn Amsterdam-Edam-Volendam.
Een deel van de tentoonstelling is voor iedereen gratis te zien langs het oude tramtracé. Vanaf het IJplein tot aan de plaats van het oude station op de Buiksloterdijk staan foto’s van de tram op de plaats waar ze tussen 1900 en 1956 zijn genomen.
Wie een QR-code-scanner op de telefoon heeft kan de tram zien rijden over de Meeuwenlaan.
De expositie duurt tot eind september. Museum Amsterdam Noord, Zamenhofstraat 28A. Openingstijden Donderdag t/m Zondag 13.00-17.00 uur. Informatie www.museumamsterdamnoord.nl



Van A327 naar A620, de echte A619/620 zal in 2024 op de rails moeten staan.



Op woensdag 13 juli 2016 is in Haarlem de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram opgericht. Deze stichting beoogt de reconstructie van een zogenoemd Tweelingstel van de voormalige Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij (NZH) mogelijk te maken. Dit type tram is in 1932 gebouwd en was bestemd voor de door de Bollenstreek lopende tramlijn Leiden-Haarlem. Omdat de gemeente Haarlem geen trams langer dan tien meter in de binnenstad duldde, werden twee trams van iets meer dan tien meter op een zogenoemd Jacobsdraaistel geplaatst waardoor toch een tram met een aanzienlijke lengte ontstond. Maar om te benadrukken dat het om twee rijtuigen ging, kregen ze aparte nummers. De A600-en hebben uiteindelijk dienst gedaan op het hele net. Dat bestreek het gebied van Schoten (Haarlem Noord / Soendaplein) tot en met Scheveningen. Omdat de A619/620 in 1949 de laatste tram was die van Leiden naar Haarlem en in 1961 de laatste tram was die van Leiden naar Den Haag en aansluitend de remiserit van Den Haag naar Voorburg reed, zal dit nummer worden toegekend aan de reconstructie.

Voor meer info:
info(a)denieuweblauwetram.nl
Facebook: De Nieuwe Blauwe Tram





O P R O E P

Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist destijds, voorafgaande aan de sloop, gelukkig diverse tramzaken te bemachtigen.
De stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram is dan ook nog steeds op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen, maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken die betrekking hebben op de legendarische NZH.

Reacties worden gaarne ingewacht op telefoonnummer: 010 5215215.
of via ons emailadres: blauwetram.


Klik op de bovenste afbeelding voor de echte "Blauwe Tram"-fluit.