Nog een paar weken of zelfs maar dagen. Op deze afbeelding zijn de A 259, het voormalige Gouden Kalf, en de B 251 te zien. De A 259 was herkenbaar aan de lager geplaatste Golden Glow schijnwerper. Pannebroden te Zandvoort, zomer 1957.

In een Pannebrood op weg naar het eindpunt Zandvoort. Let op de links staande Hamburgers van de zogeheten trektram. Duidelijk is te zien dat de B 66 is voorzien van een halfautomatische Tomlinson-koppeling. Jaren dertig.

Emr A 253 is zojuist losgemaakt van de A-A combinatie en haalt een Limburger op om te worden tussengeplaatst zodat een A-B-A ontstaat. Een drierijtuigstel die de woensdagmiddagdrukte aan zal kunnen. Links zijn drie Boedapester stuurstandrijtuigen te zien die elk op hun beurt zullen worden gekoppeld aan de uit Amsterdam komende halve schakels, A-B combinaties, waarna sprake is van een hele schakel, B-A-B. Zandvoort, 16 mei 1956.

Tramtrein D aangevoerd door de A 255 bereikt het emplacement van Zandvoort. Links staan zogeheten spitswagens, van links naar rechts een Limburger B 256 en een proef in de vorm van de B 252, de ex-B 62. Die rijtuigen moeten worden tussengeplaatst in AA- of AAA-samenstellingen.





O P R O E P

Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist destijds, voorafgaande aan de sloop, gelukkig diverse tramzaken te bemachtigen.
De stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram is dan ook nog steeds op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen, maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken die betrekking hebben op de legendarische NZH.

Reacties worden gaarne ingewacht op telefoonnummer: 010 5215215.
of via ons emailadres: blauwetram.


Klik op de bovenste afbeelding voor de echte "Blauwe Tram"-fluit.