Aan het einde van de zomer op 31 augustus 1957, rond middernacht, werden twee van de vier kustlijnen van de NZH opgeheven, namelijk Scheveningen-Voorburg viaduct en Zandvoort-Haarlem-Amsterdam.
De eerste foto toont dienst R met de A505 en B202 op weg naar Voorburg viad(uct), uitgeleide gedaan door een gezelschap Scheveningers. Wagenvoerder K. Heugens en conducteur A. Hendriks werden gefêteerd op een rokertje, de laatste bovendien op een glaasje. Geheel rechts de heer Theo Thomas, chef van het Vervoerskantoor te Leiden, die bij het rijdend personeel beter bekend was als “De Zwarte Ruiter”. De tramlijn werd ingekort tot de Haagse Carel van Bylandtlaan. Het resterende deel naar Voorburg Viaduct werd in de nacht van 10 op 11 mei 1958 opgeheven.

De tweede foto laat het tot "laatste tram" gedoopte dienst F met het Beijnesstel A258-B254-A256-A263 (A263 voorop) zien. Deze verbinding was ongetwijfeld de meest rendabele tramlijn van het uitgebreide lijnennet van de NZH. Dat dit nachtelijk afscheid zich niet geruisloos voltrok, bleek uit de duizenden toeschouwers die zich ondermeer in de Tempeliersstraat te Haarlem hadden verzameld. Links leden van het zangkoor “Kunst en Vriendschap” die het requiem Tram, Tram in Memoriam ten gehore bracht. Rechtsonder met bril: NZH-directeur Jan J. Jurrissen.
De foto's zijn gemaakt door respectievelijk het fotobureau Stokvis en fotopersbureau C. de Boer




Op woensdag 13 juli 2016 is in Haarlem de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram opgericht. Deze stichting beoogt de reconstructie van een zogenoemd Tweelingstel van de voormalige Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij (NZH) mogelijk te maken. Dit type tram is in 1932 gebouwd en was bestemd voor de door de Bollenstreek lopende tramlijn Leiden-Haarlem. Omdat de gemeente Haarlem geen trams langer dan tien meter in de binnenstad duldde, werden twee trams van iets meer dan tien meter op een zogenoemd Jacobsdraaistel geplaatst waardoor toch een tram met een aanzienlijke lengte ontstond. Maar om te benadrukken dat het om twee rijtuigen ging, kregen ze aparte nummers. De A600-en hebben uiteindelijk dienst gedaan op het hele net. Dat bestreek het gebied van Schoten (Haarlem Noord / Soendaplein) tot en met Scheveningen. Omdat de A619/620 in 1949 de laatste tram was die van Leiden naar Haarlem en in 1961 de laatste tram was die van Leiden naar Den Haag en aansluitend de remiserit van Den Haag naar Voorburg reed, zal dit nummer worden toegekend aan de reconstructie.

Voor meer info:
info(a)denieuweblauwetram.nl
Facebook: De Nieuwe Blauwe Tram
St. De Nwe. Blauwe Tram

Op 17 september 1960 is Tweeling A619/620 op weg van Noordwijk naar Leiden. Foto L.J.P. Albers

Het interieur van de A619/620 is door L.J.P. Albers op 19 augustus 1961 in de remise Voorburg gefotografeerd






O P R O E P

Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist destijds, voorafgaande aan de sloop, gelukkig diverse tramzaken te bemachtigen.
De stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram is dan ook nog steeds op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen, maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken die betrekking hebben op de legendarische NZH.

Reacties worden gaarne ingewacht op telefoonnummer: 010 5215215.
of via ons emailadres: blauwetram.


Klik op de afbeelding(en) voor de echte "Blauwe Tram"-fluit.