Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Update 4 januari 2023.




Een hedendaags kaartje van het traject van Amsterdam naar Zandvoort vica versa.

De tram naar Zandvoort.
NZH trams in het station van Zandvoort.                                         Fotograaf onbekend.

Home Inhoudsopgave. Contact
Elektrisch trammaterieel smalspoor / normaalspoor (pdf)

< Vorige   Volgende >


Geachte bezoeker. Deze site heeft meerdere pagina's. Maak gebruik van de opties "inhoudsopgave" en/of "< Vorige  Volgende >".



Het is inmiddels al vijf en zestig jaar geleden dat onder grote publieke belangstelling de interlokale tramlijn Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
van de NZH werd opgeheven.
Op vrijdagavond 31 augustus 1957 reed de Blauwe Tram voor de laatste keer vanuit Zandvoort naar Amsterdam en bracht tienduizenden mensen op de been. Met weemoed werd afscheid genomen van deze legendarische tram.
Sindsdien moest het reizend publiek zich tevreden stellen met de autobus, die al snel verstrikt zou raken temidden van het particuliere autoverkeer.



Voor een enkeltje Zandvoort-Haarlem werd 25 cent gerekend; een retourtje kostte de reiziger 35 cent.
In het openingsjaar werden ruim 196.000 reizigers vervoerd.

In het najaar van 1904 werd de tramverbinding met ruim 20 km uitgebreid via Halfweg en Sloterdijk naar Amsterdam,
waarbij de exploitatie werd overgenomen door de ESM, de Electrische Spoorweg Maatschappij.
De exploitatie van de lijn Amsterdam-Zandvoort, die in 1924 in handen kwam van de NZH, ontwikkelde zich in de loop der jaren zeer gelijkmatig. Alleen tijdens het laatste oorlogsjaar werd de reizigersdienst gestaakt in de periode september 1944 juni 1945.

Belangrijk was het forensenverkeer tussen Amsterdam en Haarlem en omgeving.
Daarnaast was het vervoer van badgasten vanuit Amsterdam en Haarlem naar Zandvoort een belangrijke inkomstenbron.
Het rijcomfort van de fraaie tramrijtuigen en het gastvrije personeel zorgden ervoor dat de Blauwe Tram in korte tijd een populair vervoermiddel werd.
De trams reden om de 20 minuten en kon op sommige momenten uitgebreid worden tot elke 10 minuten een tram.




De elektrische motorrijtuigen A7 en A16 als laatste
locaaldienst naar Sloterdijk (en vervolgens naar de Haarlemse remise aan de Leidschevaart) in de natte en stormachtige nacht van 31 januari op 1 februari 1953.

Het is in de Spuistraat niet te merken dat zich in
Zuidwest Nederland op dat moment de Stormramp aan het voltrekken is. Foto: L.J.P. Albers.†



'--- met de Blauwe Tram naar de duinen en de zee ---'.
Foto: L.J.P. Albers.

(de volledige tekst van dit liedje)
Herinnering aan ijssalon Petrovitch, Kerkstraat, Zandvoort en aan de Canadese soldaat die mijn eendje op wieltjes voor me opraapte ergens in de zomer van 1948

Ijssalon
van Lennaert Nijgh.
Zomeravond in de regen,
warm en grijzig licht om negen uur
en even later in de straten
een laatste gloed van zon,
ik weet nog goed dat ik toen alles kon.
Ik hoefde niet naar bed en ik mocht zomaar mee,
met de Blauwe Tram naar de duinen en de zee,
naar het strand en naar de ijssalon.

De zeewind speelde met de vlaggen
en iemand zei dat je weer lachen mocht.
Mijn interesse gold de flessen
van geslepen kleurig glas.
Ik wilde ook een ijsje voor mijn beer
en hij moest ook een lintje als ik droeg op m'n jas,
oranje als de flessen en de zon in 't spiegelglas,
de wind rook zacht naar zout en teer.

En aan de toonbank twee soldaten
waarmee mijn vader aan het praten was,
die naar me lachten toen ik achter
zijn rug gezichten trok.
De jongste kocht vanilleijs voor mij,
toen tilde hij me op en keek me even aan
en zei in een taal die ik niet kon verstaan:
als ik terugkom, is ze even groot als jij.



Deze tramlijn, in menig opzicht een unicum in ons land, was voor velen een begrip.
Hoevelen hebben niet als kind, gewapend met schep en emmertje, de hoge forse wagens beklommen met het prettige vooruitzicht een dagje aan zee door te brengen?
De rit was vol afwisseling, met als hoogtepunt het viaduct over de spoorbaan bij Aerdenhout.
Ouder geworden kon men genieten van het prachtige panorama in de duinen.
Dit alles is nu historie; de bus heeft het pleit gewonnen.

Laatste rit van de elektrische tram Amsterdam-Zandvoort van de NZH op 31 augfustus 1957.
Het Mannenkoor Zang en Vriendschap zingt het 'Requiem op de blauwe' als afscheid.                                                                   





In de duinen op weg naar Zandvoort en Amsterdam.
Foto: L.J.P. Albers.†




Het tramstation in Zandvoort in 1905,
een jaar na verlenging naar Amsterdam.
De tram naar Zandvoort in 1902.Tramstation in Zandvoort.



Station Zandvoort.

Foto Zandvoort in de bocht naar het emplacement te Zandvoort met een Beijnes tramstel, circa 1957. Foto J.C.T. van Engelen.





Foto Zandvoort, halte Kostverloren, o.a. Beijnes motorijtuig A 256,

circa 1957.

.
NZH B 453 halte Kostverloren.

Foto Zandvoort, halte Kostverloren, Budapester tweewagentram, bestaande uit A 458 – B 456, 16 mei 1957. Foto J.C.T. van Engelen.†



Foto Zandvoort,emplacement, o.a. Beijnes motorrijtuig A 254.

Halte Aerdenhout, o.a. Budapester B 466 (ex. B 410),

circa 1957. Foto L.J.P. Albers.†

Zandvoort extra dienst.




Sporenplan station Zandvoort.
Tramstation Zandvoort.




Persfoto botsing nabij de halte Kostverloren te Zandvoort op maandag 22 augustus 1949 om 09.55 uur tussen een driedelige Budapester tramtrein, bestaande uit B 455 – A 454 – B 464 (ex. B 412) en een werktram met werkmotorrijtuig A 1052 (‘De Dwerg’) en lorrie C 151.

Boudapester in Amsterdam.



Tramstation Zandvoort. Blauwe tram op de Bentveltseweg in 1956.Pannebrood in Zandvoort.



Gele tram nummer 33.
Klik op de foto voor filmpje. Blauwe tram Amsterdam - Zandvoort.De Kikker.




Aanrijding op de Rozengracht,
het driedelige tramspoor is duidelijk te zien.





Tempelierstraat in het jaar 1949.

Rijen dik stonden de mensen bij mooi weer om vanaf Het Spui, Rozengracht, Adm. de Ruyterweg, Sloterdijk, Haarlem naar Zandvoort te reizen voor een fijne dag aan het strand.




Het bekende viaduct uit 1899 over de spoorlijn
Heemstede-Aerdenhout.
Tramstation Zandvoort.

 


Tentoonstelling Zandvoorts museum mei 2007.


Mock-up in onderdelen. Door het genootschap gecontrueerde controller van de mock-up. Schaal 1:1 in het gemeentehuis.


Op vrijdag 25 mei 2007 bezocht de conservator van het Zandvoorts Museum ons depot in Delft.
Dit bezoek hield verband met het feit, dat 50 jaar geleden de tramlijn Amsterdam-Zandvoort werd opgeheven en resulteerde in een overeenkomst voor het inrichten van de tentoonstelling
“Retourtje Blauwe Tram”, die van 1 september t/m 4 november werd gehouden en geopend werd door Blauwe Tramkenner en auteur Jan de Wilde†.

Naar plaatselijke begrippen trok de tentoonstelling meer bezoekers dan ooit. 
Als blikvanger heeft onze mock-up van de Budapester B 412 (foto rechtsboven) gedurende de tentoonstelling opgesteld gestaan in de hal van het gemeentehuis.
Het grotendeels gecontaineriseerde transport per vrachtauto, verzorgd door Anton Schultink uit Apeldoorn, van ons depot Delft naar Zandvoort vice versa vond plaats
op maandag 27 augustus en donderdag 8 november.
Bovendien verzorgde ons genootschap op vrijdag 19 oktober 2007 in het Zandvoorts Museum een diapresentatie over de tramlijn Amsterdam-Zandvoort,
waarbij na de pauze als verrassing voor de overvolle zaal de originele dia’s van Luud Albers† werden vertoond.






Impressie van de drukte rondom de opening van 31 augustus 2007 in het Gemeentehuis en het Zandvoorts museum.


Home Inhoudsopgave.






< Vorige   Volgende >





Contact:

Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram


e-mail: Klik  hier.











ANBI registratie : RSIN 8167.42.509

De Belastingdienst heeft onze stichting sinds 2012 aangemerkt als een
Algemeen Nut Beogende Instelling met culturele status.



  Copyright 1961 -     Historisch Genootschap De Blauwe Tram.                                                               Foto’s afkomstig uit de collectie van het Historisch Genootschap De Blauwe Tram, tenzij anders aangegeven.