|
Overdracht van dubbele
eenzitsbank.
Bij de heer E. Vreeswijk in Gouda vond ’s avonds de
overdracht plaats van een dubbele eenzitsbank
met rotan bekleding, die hij sinds 1958 in bezit had. Deze
rug-aan-rug zitbank had zijn vader destijds
van de NZH gekocht na opheffing van de lokaaldienst
Voorburg/Viaduct-Den Haag. Hiertoe had hij
een schriftelijk verzoek ingediend. De zitbank heeft
destijds model gestaan tijdens de restauratie
in Voorburg van de Boedapester NZH B 412. Alle banken
waren immers uit dat rijtuig verdwenen.
In 1977 mochten wij bij de heer Vreeswijk zijn bank
opmeten om aan de hand daarvan nieuwe
bouwtekeningen te vervaardigen. Na schetsmatig de
maatvoering van de dubbele eenzitsbank te
hebben vastgesteld, konden ook de dubbele tweezitsbanken
worden herleid.
Alle onderdelen, dertig in getal, werden los van elkaar op
kalkeerpapier met Oost-Indische inkt en
volgens NEN-norm getekend. Een gebruikelijke techniek in
die tijd. Daarna werden de tekeningen
meestal op A1-formaat afgedrukt m.b.v. een
lichtdrukmachine. Speciaal lichtgevoelig fotopapier
werd samen met de op kalkeerpapier vervaardigde tekening
als contactafdruk door een ammoniabad
gevoerd en belicht, waarna de bouwtekeningen zoveel als
nodig werden afgedrukt.
Technieken die vandaag de dag al lang niet meer worden
toegepast.
Na dit in kaart te hebben gebracht kon het Voorburgs
restauratieteam tenslotte nieuwe banken laten
vervaardigen volgens origineel concept.
Mede hierdoor kreeg de Boedapester NZH B 412 zijn
authentieke interieur terug.
|
|
|
1977: Han Geijp thuis achter de
tekentafel. De 37
jaar oude tekening, samenstelling met stuklijst.
|
|
|
De messing onderdelen van de “Vreeswijkbank” werden in bruikleen
afgestaan, waarna Han deze op zijn werk
bij de TU Delft kon laten nagieten.
Een bevriende relatie, werkzaam bij de faculteit
Metaalkunde, gebruikte de objecten als lesmateriaal
om studenten te leren omgaan met giettechnieken. Dat alles
geheel kosteloos. Waar kan dat nog!
Het afwerken en polijsten deden wij zelf.
|
|
|
Messing handgreep, waarvan acht stuks werden nagegoten,
........
.........evenals acht messing ankerplaten voor de Boudapester NZH B
412.
|
|
|

|
|
De
heer Vreeswijk nam na bijna zesenvijftig jaar definitief afscheid van
zijn dierbare bezit, de dubbele eenzitsbank.Voor hem een tastbare
herinnering aan de Blauwe Tramtijd.
Hij was zuinig op zijn destijds aangekochte trofee enalles wat daarmee
samenhing. Dat blijkt uit de met zorg
bewaarde briefwisseling, de kwitantie en het label,waarmee
dit alles werd verkregen.
Nog eenmaal nam hij plaats op zijn zitbank, waarna de
overdracht aan ons genootschap plaats vond.
Niet lang daarna werd dit unieke interieurdeel bij
Miniworld Rotterdam
tentoongesteld en kon het publiek
na zoveel jaar deze trambank uit 1923 aanschouwen.
|

Leiden 9 juli 1958. Vijftien gulden aan de kas voldaan.
|
|

De dubbele eenzitsbank met rotan bekleding, afkomstig uit het
Boudapester trammaterieel.
|
|
|
Het label, dat
bevestigd was aan de messing
handgreep van de zitbank. De zending ging per tram
van Leiden naar de remise in Voorburg. Na betaling
van vijftien gulden kon de bank in ontvangst worden
genomen. Aldus is hierbij het bewijs van echtheid
geleverd van de legaal verkregen trambank.
Destijds had de heer Vreeswijk nog geen idee, dat
“zijn” trambank met het verstrijken der jaren, zo’n
cruciale rol zou spelen, waardoor men vandaag de
dag de sfeer van de legendarische NZH-Blauwe Tram
(Boedapester) nog kan herbeleven.
|

|
Lees verder in de kolom hiernaast...... |
|
|
|
|
|
|
Doelstelling van de stichting:
Hoofddoel van de stichting is het verwerven van documentatie
en attributen die betrekking hebben op het trambedrijf
van de NZH, de Noord-Zuid-Hollandse Tramweg Maatschappij.
Restaureren, conserveren, catalogiseren en op zorgvuldige
wijze beheren van het erfgoed, waarover de stichting beschikt.
Het inrichten van tentoonstellingen en het in bruikleen
beschikbaar stellen aan musea van erfgoed van
de Blauwe Tram, behoren tot de nevenactiviteiten.
Leggen en onderhouden van contacten met instellingen
die hetzelfde doel nastreven.
Organiseren van presentaties en samenstellen van
publicaties over het trambedrijf van de NZH.
Oproep:
Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist,
voordat de NZH trams gesloopt werden,
diverse tramvoorwerpen veilig te stellen.
De Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram
is op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen,
maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken
die te maken hebben met de legendarische NZH trams.
Heeft u een tramvoorwerp en u wilt het kwijt,
dan horen wij dat graag!
Email: Contact
Bent u al donateur?

NL 13 INGB 0000 412 327
t.n.v. Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram.
Onder vermelding: “donatie”en uw adresgegevens.
De stichting heeft een culturele ANBI waarmee uw bijdrage voor 125%
aftrekbaar is bij uw belastingaangifte voor de inkomstenbelasting.
|
Die avond
droeg de heer Vreeswijk tevens aan ons een linnen bestemmingsrol over
van een geleed tramstel A 600,
een houten paneel met messing slot, een metalen schaal van een voetbel
en een metalen balkonstang.
Een prominente aanvulling voor onze museale collectie.
|
De positive
reactie van adjunct-directeur NZH........
........ H.J. Kapteyn op het verzoek, dat later een belangrijke
aanschaf bleek.
|
Het
interieur van de NZH B 412
met daarin de nagemaakte banken.
|
|
|