Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram





Manifestatie "Retourtje Leiden" in het Haags Openbaar Vervoer Museum.

3 september 2011.

Gebeurtenissen met de
Blauwe Tram.

Melkvervoer tussen Haarlem en Leiden per tram tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Foto uit het Nationaal Archief.                                                                                            


Home Inhoudsopgave. Contact




Over ons. < Vorige   Volgende >




Door NZH A 512, is de serie HTM 550-570, open zomerrijtuigen, naar Beijnes in Haarlem gebracht voor een verbouwing. Deze HTM zomerrijtuigen zijn door Werkspoor gebouwd in de jaren 1907-1908. 
Deze rijtuigen zijn convertibele-wagens 's zomers open en 's winters gesloten.
 
De overige zestien rijtuigen zijn in 1944 door Beijnes in Haarlem tot gesloten achterwagens verbouwd.

De hele serie is in 1944-1945 door de Duitse bezetter gevorderd en kwam in Dusseldorf terecht.
De HTM 552 sneuvelde door oorlogsschade.

In 1946-1947 zijn negentien gesloten achterwagens weer terug in Den Haag en komen in 1947 in dienst.
Deze gesloten achterwagens zijn buiten dienst gesteld in 1954-1957 en in 1957 gesloopt.












NZH A 512 brengt de te verbouwen HTM open zomerrijtuigen 556, 554, 555 en 557 van Leiden naar Beijnes
in Haarlem.     
Heemstede, Glipperbrug, 28 februari 1944.                                                                              Foto: J.A. Bonthuis.
 




NZH A 512 brengt de door Beijnes gesloten gemaakte HTM achterwagens van Haarlem weer terug naar Leiden. Daarna heeft een HTM-tram de achterwagens via Wassenaar en HTM-lijn 4 naar de remise in de Lijsterbesstraat gebracht.

Let op de stroomafnemer, deze is nog niet voorzien van de verstevigingsstangen in de onderramen.
Lisse, 28 februari 1944.                                                                                                         Foto: J.A. Bonthuis.





NZH A 512 is gekoppeld aan HTM 563 met behulp van het zogenaamd "Amerikaantje" een hulpkoppeling
tussen de semi-automatische Ohio-Brass van de NZH tram en bekerkoppeling van de HTM.
Haarlem, Stationsplein, 28 februari 1944.                                                                                                    Foto: J.A. Bonthuis.





Klik hier voor een vergroting van bovenstaand schema. Honderd jaar NZH.





Veel dan wat losse onderdelen bleef er van vrachtauto's niet over als ze met een tramtrein op de lijn Amsterdam-Haarlem kennis gemaakt hadden. Ook de Canadees die dacht dat de tram wel voor hem zou stoppen, veroorzaakte een enorme ravage.                                                                                





Deze aanrijding gebeurde op de Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam op 7 oktober 1946.       Fotograaf onbekend.





De ravage is groot. Stuurstandwagen NZH B 452 is ontspoort en boort zich in een woning.            Fotograaf onbekend.






Ongeval op de spoor en tramweg kruising Lammenschans bij Leiden. 24 juni 1924.





Op het moment van het ongeval was het erg mistig. Bovendien ging het met de bediening van de seinen niet goed.





De kruising van de trein en tram op dezelfde lokatie als hierboven en onder.










De omgeving heeft een metamorfose ondergaan...      Foto: 27 oktober 2006


                       

Doelstelling van de stichting:

Hoofddoel van de stichting is het verwerven van documentatie
en attributen die betrekking hebben op het trambedrijf
van de NZH, de Noord-Zuid-Hollandse Tramweg Maatschappij.

Restaureren, conserveren, catalogiseren en op zorgvuldige
wijze beheren van het erfgoed, waarover de stichting beschikt.

Het inrichten van tentoonstellingen en het in bruikleen
beschikbaar stellen aan musea van erfgoed van
de Blauwe Tram, behoren tot de nevenactiviteiten.

Leggen en onderhouden van contacten met instellingen
die hetzelfde doel nastreven.
Organiseren van presentaties en samenstellen van
publicaties over het trambedrijf van de NZH.


Oproep:

Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist,
voordat de NZH trams gesloopt werden,
diverse tramvoorwerpen veilig te stellen.
De Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram
is op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen,
maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken
die te maken hebben met de legendarische NZH trams.
Heeft u een tramvoorwerp en u wilt het kwijt,
dan horen wij dat graag!

Wij zijn telefonisch bereikbaar op het nummer:
010 - 5215215 of schrijf een email. 

Donateur worden.


Jaarlijks wordt onze erfgoed collectie uitgebreid met schenkingen en overnames.

Dit geeft ons telkens weer een extra stimulans door te

gaan met het verwerven en veiligstellen van alle mogelijke voorwerpen van het trambedrijf van de NZH.


Donaties zijn dan ook zeer welkom!

U kunt ons werk steunen door begunstiger te worden

en een bedrag van tenminste €15,= over te maken op rekening: NL13 INGB 0000 412 327

t.n.v. Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram,

onder vermelding van “donatie” en uw adresgegevens.


Met uw bijdrage, die voor 125% aftrekbaar is voor de aangifte
inkomstenbelasting, kan de collectie worden uitgebreid en
noodzakelijke kosten worden betaald.

De Belastingdienst heeft onze stichting sinds 2012 aangemerkt
als een Algemeen Nut Beogende Instelling met culturele status.
Donateurs ontvangen in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar
het  jaarverslag met afbeeldingen en een overzicht
van onze activiteiten en verworven aanwinsten.

Ook kunnen wij onze donateurs een rondleiding aanbieden in   
ons NZH-depot te Delft. Schrijf een email. Contact



    



In 1954 ontspoort de NZH A 601-602 juist op het moment dat zij de bocht naar het Stationsplein wil nemen.
Even eerder passeerde de tram het Rijnsburgerviaduct.
                                                                                                   Fotograaf onbekend.



Ontsporing op de Blauwpoortsbrug in Leiden.
Eerste Pinksterdag 1925.



In 1940 heeft een bus van de HTM een aanrijding met een Blauwe Tram van de NZH.
Het ongeval speelde zich af op de hoek van de Haarlemsestraat en de Harstenhoekweg in Scheveningen..



Op de vele enkelsporige baanvakken deden zich regelmatig aanrijdingen voor. Door een storing in het seinstelsel botsten op het enkelsporig baanvak bij de Nachtegaal in Lisse de tramstellen NZH A 611-612 en NZH A 607-608 op elkaar.
9 maart 1947                                           Foto: Koning Lisse.






Tram te water!
De wagenvoerder van een ENET motorwagen 33 kwam op een Juni-avond in 1902 te Haarlem tot de ontdekking dat haastige spoed zelden goed is.....



Een spectaculair ongeval vond plaats in Januari 1959 op de Parkweg in Voorburg.
Een vrachtwagen uit Barendrecht werd op de overweg Prins Albertlaan gekraakt door een tramtrein uit Leiden. Hoewel het ongeluk praktisch voor de deur van de brandweerkazerne gebeurde, brandde de Boudapester NZH B 405  volledig uit.
De spuitgasten durfden door de onstane brand niet te blussen omdat zij vreesden dat er nog spanning op de draad stond.

                                      




Een fatale botsing in Waterland waarbij de NZH A 14 en de NZH A21 betrokken waren. (1955)    













 


Home Inhoudsopgave.





Over ons. < Vorige   Volgende >





Contact:

Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram


e-mail: Klik  hier.

Telefoon: 010 - 5215215



Bestuur:

G.J. Groenveld, J.A. Geijp, A.L.B. v.d. Ploeg,

R.J. Naber en J. Kres.

Bestuur en medewerkers zijn vrijwilligers en

werken uitsluitend op non-profit basis.



ANBI:

De Belastingdienst heeft onze stichting sinds 2012 aangemerkt als een

Algemeen Nut Beogende Instelling met culturele status.






  Copyright 1961 -     Historisch Genootschap De Blauwe Tram.                                                          Foto’s afkomstig uit de collectie van het Historisch Genootschap De Blauwe Tram, tenzij anders aangegeven.