|
Bij NVBS-Centraal te Amersfoort vond de overdracht plaats van een
NZH-schaalmodel type A 600,
geschonken door de heer D.J. Viergever, NVBS-lid van de afdeling Oost.
Het bij dit Blauwe Trammodel behorende verhaal is eigenlijk te bizar
voor woorden.
Een schoonzoon van een buurtgenoot van de heer Viergever trof het
schaalmodel aan op het
gemeentelijk afvalterrein in Leiden en mocht het meenemen voor zijn
schoonvader in Zetten.
Deze schonk de vondeling vervolgens aan zijn buurtgenoot Viergever. Op
zijn beurt zocht deze
eigenaar een passende bestemming voor het schaalmodel en kwam via de
NVBS bij onze stichting uit.
Op zaterdag 29 maart 2014 vond in Amersfoort de overdracht plaats.
Tien stuks van deze 20 meter lange tramstellen liet de NZH bouwen bij
de bekende wagonfabriek
Beijnes in Haarlem. Het waren opmerkelijke trams, die eind 1932 op de
rails kwamen en werden
ingezet op de oudste NZH-tramlijn Leiden-Haarlem. Opmerkelijk, omdat ze
voor die tijd een geheel
ander aanzicht hadden dan de gebruikelijke trams. Het waren
“doorgangsrijtuigen”, de eerste gelede
trams in Nederland. Bovendien waren ze gelast, dat toen ook een
noviteit was. Beeldbepalend waren
ze zeer zeker. Aanvankelijk op de lijn Leiden-Haarlem. Vanaf begin
januari 1949 op de lijn Den Haag-
Leiden-Katwijk/Noordwijk en incidenteel op de lokaaldienst
Voorburg/Viaduct-Scheveningen.
Het laatste tramstel van deze serie, de NZH A 619/620, maakte samen met
het Gooise aanhangrijtuig NZH B 15
op 9 november 1961 de laatste rit en verdween vervolgens in de remise
te Voorburg. Zo werd door dit
tramtype geschiedenis geschreven omdat het tramtijdperk van de NZH,
eens het grootste trambedrijf
van Nederland, toen definitief werd afgesloten. Tenslotte vonden de
tramstellen hun einde op een
terrein even buiten Voorschoten, waar slopers korte metten maakten met
de fraaie tramstellen.
Een idee om eens te overdenken zo’n bijzonder tramstel van Nederlandse
makelij na te bouwen.
Dat zou dan een geweldige uitdaging zijn om de huidige generatie te
laten ervaren hoe de eerste gelede
tram van Nederland er ooit uitzag en hoe comfortabel het interieur was.
De bijna 29 ton wegende
tramstellen waren hun tijd ver vooruit. Voor “modelbouwers schaal 1:1”
zou zo’n replica een mooie
uitdaging moeten zijn. En dan nog iemand vinden die dit denkbeeld zou
willen financieren. |
|
|

|
Het A 600 schaalmodel dat
van de Leidse vuilstortplaats werd gered.
|
|
|
|
|

|
|
|
Rechts
op de foto een Mock Up van een NZH A 600, vervaardigd door het
Historisch Genootschap De Blauwe Tram.
|
|
|
|
Doelstelling van de stichting:
Hoofddoel van de stichting is het verwerven van documentatie
en attributen die betrekking hebben op het trambedrijf
van de NZH, de Noord-Zuid-Hollandse Tramweg Maatschappij.
Restaureren, conserveren, catalogiseren en op zorgvuldige
wijze beheren van het erfgoed, waarover de stichting beschikt.
Het inrichten van tentoonstellingen en het in bruikleen
beschikbaar stellen aan musea van erfgoed van
de Blauwe Tram, behoren tot de nevenactiviteiten.
Leggen en onderhouden van contacten met instellingen
die hetzelfde doel nastreven.
Organiseren van presentaties en samenstellen van
publicaties over het trambedrijf van de NZH.
Oproep:
Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist,
voordat de NZH trams gesloopt werden,
diverse tramvoorwerpen veilig te stellen.
De Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram
is op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen,
maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken
die te maken hebben met de legendarische NZH trams.
Heeft u een tramvoorwerp en u wilt het kwijt,
dan horen wij dat graag!
Email: Contact
Bent u al donateur?

NL 13 INGB 0000 412 327
t.n.v. Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram.
Onder vermelding: “donatie”en uw adresgegevens.
De stichting heeft een culturele ANBI waarmee uw bijdrage voor 125%
aftrekbaar is bij uw belastingaangifte voor de inkomstenbelasting.
|
|
|