Stichting Historisch Genootschap De
Blauwe Tram
|
Update 1
september 2023.
|
|
|
Tramstel
A 613/614 krijgt met mankracht een
schoonmaakbeurt.
Remise Voorburg spoor 1. 16 augustus 1961. Fotograaf: L.J.P.Albers †
|
Verslingerd aan de
Blauwe Tram.
|
De
stadsmotorrijtuigen A 326, A 327 en A 322 staan gereed voor de volgende
dag.
Remise Leiden, spoor 1. 13 november 1959. Fotograaf: L.J.P.Albers †
|
|
Geachte bezoeker. Deze site heeft meerdere
pagina's. Maak gebruik van de opties "inhoudsopgave" en/of "< Vorige Volgende >".
|
|
|
Al in mijn jonge jaren ben ik verslingerd
geraakt aan de Blauwe Tram.
Mijn ouderlijk huis waar ik geboren
en opgegroeid ben ligt aan het Oosteinde in Voorburg
met de voorzijde grenzend aan Park Leeuwensteijn,
(zie foto, eerste huis 2 onder een kap).
Een rustige straat, toen nog ventweg.
De trambaan liep tussen
de hoofdweg en de ventweg, gescheiden door een heg.
Vanuit ons huis hadden wij goed
zicht op de Blauwe Trams, die regelmatig uit beide richtingen
passeerden.
Wij waren natuurlijk zeer
vertrouwd met het geluid van de passerende tram en konden regelmatig
de zo bekende fluit horen
als waarschuwing voor het passeren van de overwegen.
Op een mistige dag
in het voorjaar van 1960, zag ik dat de tram een (aangestoken) mistlamp
had.
Dit trok mijn aandacht,
dus wachtte ik op de volgende tram en jawel,
ook deze had een mistlamp aan.
Toen viel het mij
op dat er verschillende soorten trams voorbij kwamen;
zware Budapesters A 400-en lage en
hoge A 500-en en de wat slankere A 600 tweelingtrams.
Ik begon de nummers van de passerende
trams te noteren en besefte al gauw dat er verschillende nummerseries
waren.
Hier wilde ik meer van
weten en ging op de fiets naar de remise in Voorburg aan de Parkweg.
Daar stonden diverse
trams opgesteld; 500-en, 600-en en werkmaterieel.
Regelmatig ging ik op de
fiets naar de remise om de rangeerbewegingen gade te slaan.
Op een dag sprak
ik met een conducteur van de NZH, die mij vertelde dat ik eens naar de
familie
Vellekoop moest gaan
omdat vader en zoon een grote interesse in het NZH-trambedrijf hadden.
Dus ging ik naar huize
Vellekoop waar ik vriendelijk te woord werd gestaan door Vellekoop sr
†,
die mij op zijn zolder vele
zelfgemaakte spoorwegmodellen liet zien.
Ook zijn zoon Herman † was een liefhebber van NZH-trams.
Later heb ik toen met Herman een afspraak gemaakt en daarna regelmatig zijn collectie
van foto’s en archiefmateriaal bekeken.
Zijn advies was lid te worden van de NVBS om maandelijks informatie te ontvangen over het
wel en wee van de tram- en spoorwegbedrijven in Nederland en daarbuiten. Zo gezegd zo gedaan.
|
|
Voorburg,
remise aan de Parkweg, 5 mei 1958. V.l.n.r.: conducteur Piet Boom,
wagenvoerder Jan Jonkhart, controleur Jan Vermeer, wagenvoerder "Bill"
Nieuwkoop
en conducteur Klaas de Rover.
Foto J.J.B. Vellekoop.†
|
|
|
Nu ik wat meer wist over de diverse materieelsoorten nam ik af en toe
foto’s van de Blauwe Tram en ben
begonnen mijn fotoverzameling op te bouwen.
Uit onderzoekingen bleek dat er in Rijnsburg een NZH-werkplaats was waar de heer J. Paauw de
scepter zwaaide.
Daar ben ik toen gaan kijken. De
heer Paauw heeft mij het e.e.a. laten zien, onder andere de A 327 en
werkmateriaal dat daar opgesteld
stond.
Zo ook ontdekte ik de remise aan de Rijnsburgerweg en zag dat daar een
grote verscheidenheid aan trams
aanwezig was, heel interessant.
|
|
|
|
|
Voorburg,
kleine remise aan de Parkweg in 1961. |
Vanaf
de Parkweg zien we de grote remise met motorwagen H 303.
|
|
|
|
|
Werkplaats Rijnsburg met rechts nog net
zichtbaar de H 303.Werkplaats Rijnsburg met rechts nog net
zichtbaar de H 303.
|
In de werkplaats, opgebokt motorwagen A 406 en
tweelingtram A 601/602 op 27 maart 1959.
Foto: L.J.P. Albers .†
|
|
|
Het
gebeurde soms dat wanneer er een defecte tram uit de remise Voorburg
opgehaald werd, het konvooi met voorop de H 303 voor ons huis stopte en
luid floot,
waarna ik dan instapte en meereed naar Rijnsburg. Dat was natuurlijk
een hele spannende gebeurtenis.
|
|
|
|
|
Een
konvooi met voorop de motorwagen H 303, B 11 en A 614/613, 22
september 1958.
|
Vanuit ons ouderlijk huis werd in 1961 een 8 mm
film gemaakt
en laat zien dat ik voor ons huis in de tram stap.
|
|
|
In
die tijd ontmoette ik Han Geijp (via een vriend op het lyceum) en Otto
Dijkstra. Wij waren en zijn nog steeds vrienden van elkaar, alle drie
aangestoken door het Blauwe Tram-virus.
Regelmatig kwamen zij naar ons huis en
wisselden wij foto’s en gegevens uit.
Later ben ik met mijn gezin voor mijn werk
naar Frankrijk en daarna
naar Engeland verhuisd, waardoor het persoonlijk contact met Han en
Otto wat minder werd, maar bleef van alles op de
hoogte door het NVBS-blad “Op de Rails”.
Han heeft mij altijd op de hoogte gehouden van
de restauratiewerkzaamheden
aan de B 412 en zo kon ik het op afstand volgen. Na terugkeer in
Nederland in 1993, ben ik ook in contact gekomen met
Voorburger Georg Groenveld, hij werkte samen
met Han aan de restauratie
van de B 412. Al gauw ben ik donateur geworden van de Stichting
Historisch Genootschap De Blauwe Tram waar Georg als
voorzitter en Han als bestuurslid actief zijn.
Regelmatig heb ik hun exposities en lezingen bijgewoond.
In Delft heeft de Stichting Historisch
Genootschap De Blauwe Tram een
zeer uitgebreide collectie foto’s en allerhande tramattributen.
Het is een waar mekka voor De Blauwe
Tram-enthousiasten.
Uiteindelijk ben ik toegetreden tot het
bestuur van de Stichting
Historisch Genootschap De Blauwe Tram als penningmeester. Gelukkig zijn
er nog enkele trams van de NZH bewaard gebleven en in
rijvaardige staat
gebracht door toegewijde vrijwilligers.
|
|
|
Regelmatig zijn er evenementen in Den Haag en in het
Openluchtmuseum (NOM) te Arnhem,
waarbij deze trams ingezet worden.
Dan is het altijd weer een genoegen om mee te
rijden en de sfeer van toen te proeven.
Gezien de afstand van mijn adres naar de Randstad kan ik helaas niet alle activiteiten
bijwonen
maar ik word altijd goed op de hoogte gehouden
van alle gebeurtenissen.
Ik ben nog altijd heel nauw betrokken bij
“MIJN” Blauwe Tram !
|
|
|
|
Foto's 19 juni 2016, Tijdens de manifestatie
“Volgende Halte” in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem, met eega Lenie. |
|
|
Tijdens ons bezoek hanteerde Lenie de
filmcamera.
Bij de halte "Remise" werd de A 327 voor
later digitaal vastgelegd.
|
In dit Vaderdagweekend werd er voor het eerst
reclame gemaakt door het genootschap die hun
medewerking verlenen aan de reconstructie van
de NZH-tweelingtram A 619/620 een ambitieus
project.
Naast beeldmateriaal en attributen van de A
600-serie konden belangstellenden intekenen
op het project en gelijktijdig werd het nieuwe
logo getoond.
Zo werd de “DE NIEUWE
BLAUWE TRAM” in oprichting aan het publiek gepresenteerd.
Een mooie start tijdens deze manifestatie
in Arnhem, waarbij de Blauwe Tramrijtuigen
A 327 en A 106 een hoofdrol vervulden.
Een kleine maand later werd op 13 juli 2016
in Haarlem de Stichting ‘De Nieuwe Blauwe Tram’
opgericht.
Het inschrijven begon in de Blauwe Tram-stand
van de Stichting
Historisch Genootschap De Blauwe Tram in de Arnhemse remise. (foto
hieronder)
|
|
|
Contact:
Stichting
Historisch Genootschap De
Blauwe Tram
e-mail: Klik
hier.
|
|
ANBI registratie : RSIN 8167.42.509
De Belastingdienst heeft onze stichting sinds 2012 aangemerkt als een
Algemeen Nut Beogende Instelling met culturele status.
|
Copyright 1961 -
Historisch
Genootschap De Blauwe
Tram.
Foto’s
afkomstig uit de collectie van het Historisch Genootschap De Blauwe
Tram, tenzij anders aangegeven.
|
|