Op 12 december 2012 hebben we in het depot van het Spoorwegmuseum de selectie van de bouwtekeningen afgerond van het NZH-trammaterieel (en voorgangers, zoals ENET, ESM en IJSM). Dit kwam tot stand met medewerking van Blauwe Tram-vriend Henk Scherpenhuijzen. Het zou nog tot 6 mei 2015 duren eer het Spoorwegmuseum een groot aantal kokers met materieeltekeningen van de Haarlemse rijtuigenfabriek Beijnes in langdurig bruikleen aan ons overdroeg.
De tekeningen die compact en kwetsbaar in kokers waren opgeborgen zijn voor ons een verborgen schat. Daar willen wij graag meer van weten. De technische prestaties op deze tekeningen zouden inzichtelijk moeten worden daar was ons streven op gericht. Het nodige voorwerk was inmiddels uitgevoerd, maar kwam in een stroomversnelling doordat de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram werd opgericht.
Zij kregen met name belangstelling voor tekeningen van het tramtype A600 omdat men van plan was een reconstructie te gaan maken van deze vermaarde tweelingtram. Beide stichtingen zijn toen gezamenlijk aan de slag gegaan en hebben uiterst behoedzaam alle tekeningen uit de kokers gehaald en via een database in de computer gezet. Dit nam enige maanden in beslag.
Aangevuld met bouwtekeningen uit ons eigen archief kreeg de nieuwe stichting uiteindelijk een vrijwel compleet beeld van de techniek om een NZH A600 te kunnen bouwen. Gelukkig kreeg men de juiste expertise in de gelederen in de persoon van Willem Kentie en later Rob de Jong. Willem nam de taak op zich om de kwetsbare calques thuis te gaan scannen en bruikbaar te maken voor verdere behandeling. Rob de Jong kon vervolgens van het verkregen materiaal de tekeningen omzetten in CAD-tekeningen. Een moderne techniek om de gehele constructie te kunnen inzien en te herleiden.
Nu de kennis uit de NZH-Beijnes-kokers is geopenbaard, heeft Willem Kentie met zijn team de vaak kwetsbare tekeningen op vakkundige wijze zuurvrij verpakt en voor de toekomst veilig gesteld.
Een enorme opgave waarvan wij diep onder de indruk zijn geraakt. Maar dat was nog niet genoeg; Willem kreeg de smaak te pakken en wil het gehele Beijnes-archief uit het Spoorwegmuseum verder verwerken en veilig stellen voor de toekomst… een meerjarenopdracht. Zo zijn in de november 2019, ruim vier jaar later, de NZH-gerelateerde tekeningen weer in een verbeterde verpakking officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
Ten behoeve van het bouwen van de NZH A619/A620 is door het Historisch Genootschap “De Blauwe Tram” een Mock Up van deze tram gemaakt. De foto’s hieronder laten zien hoe dat in z’n werk gaat.











































