Bij NVBS-Centraal te Amersfoort vond de overdracht plaats van een NZH-schaalmodel type A 600,
geschonken door de heer D.J. Viergever, NVBS-lid van de afdeling Oost.
Het bij dit Blauwe Trammodel behorende verhaal is eigenlijk te bizar voor woorden.
Een schoonzoon van een buurtgenoot van de heer Viergever trof het schaalmodel aan op het
gemeentelijk afvalterrein in Leiden en mocht het meenemen voor zijn schoonvader in Zetten. Deze schonk de vondeling vervolgens aan zijn buurtgenoot Viergever. Op zijn beurt zocht deze eigenaar een passende bestemming voor het schaalmodel en kwam via de NVBS bij onze stichting uit. Op zaterdag 29 maart 2014 vond in Amersfoort de overdracht plaats.
Tien stuks van deze 20 meter lange tramstellen liet de NZH bouwen bij de bekende wagonfabriek Beijnes in Haarlem. Het waren opmerkelijke trams, die eind 1932 op de rails kwamen en werden ingezet op de oudste NZH-tramlijn Leiden-Haarlem. Opmerkelijk, omdat ze voor die tijd een geheel ander aanzicht hadden dan de gebruikelijke trams. Het waren “doorgangsrijtuigen”, de eerste gelede trams in Nederland. Bovendien waren ze gelast, dat toen ook een noviteit was. Beeldbepalend waren ze zeer zeker. Aanvankelijk op de lijn Leiden-Haarlem. Vanaf begin januari 1949 op de lijn Den Haag – Leiden – Katwijk/Noordwijk en incidenteel op de lokaaldienst Voorburg/Viaduct-Scheveningen.
Het laatste tramstel van deze serie, de NZH A 619/620, maakte samen met het Gooise aanhangrijtuig NZH B15 op 9 november 1961 de laatste rit en verdween vervolgens in de remise te Voorburg. Zo werd door dit tramtype geschiedenis geschreven omdat het tramtijdperk van de NZH, eens het grootste trambedrijf van Nederland, toen definitief werd afgesloten. Tenslotte vonden de tramstellen hun einde op een terrein even buiten Voorschoten, waar slopers korte metten maakten met de fraaie tramstellen.
Een idee om eens te overdenken zo’n bijzonder tramstel van Nederlandse makelij na te bouwen. Dat zou dan een geweldige uitdaging zijn om de huidige generatie te laten ervaren hoe de eerste gelede tram van Nederland er ooit uitzag en hoe comfortabel het interieur was. De bijna 29 ton wegende tramstellen waren hun tijd ver vooruit. Voor “modelbouwers schaal 1:1” zou zo’n replica een mooie uitdaging moeten zijn. En dan nog iemand vinden die dit denkbeeld zou willen financieren.

Het A600 schaalmodel dat van de Leidse vuilstortplaats werd gered.

Voorburg, 9-11-1961, de laatste rit. Foto: N. van der Horst.

Het echtpaar Bonkenburg draagt het model aan het genootschap over.

Rechts op de foto een mockup van een NZH A600, vervaardigd door het Historisch Genootschap De Blauwe Tram.




