Een van de belangrijkste activiteiten was…
Een van de belangrijkste activiteiten van het Historisch Genootschap de Blauwe Tram was de restauratie van het in 1923 te Boedapest gebouwde Blauwe Tram-rijtuig NZH B412. Dit rijtuig ontsprong als enige van in totaal zeventig “Boedapesters” de sloophamer, omdat het als zomerhuisje had dienst gedaan. Het verhaal over de restauratie van deze Boedapester kunt u hier lezen. Dit unieke, maar is slechte staat verkerende rijtuig werd overgebracht naar Voorburg, waar het in bijna tien jaar tijd is terug gebracht in zijn originele staat.
In 1983 werd de pers gehaald met het veiligstellen van de laatste Blauwe Tram-rails, die toen nog tegenover het Centraal Station van Den Haag lagen. Han Geijp en Georg Groenveld zaagden een gedeelte van de rails in 150 stukken en brachten die met een certificaat van echtheid aan de man. (zie de foto hieronder van de bewuste rails)

Onthulling gedenkteken
Dertig jaar na het verdwijnen van de laatste Blauwe Tram is op initiatief van het genootschap een gedenkteken onthuld. Precies op de plaats waar zich in Voorburg destijds de tramremise bevond, (het huidige Van Wassenaer Hoffmanplein) ligt een sierbetonnen bovenleidingmast, voorzien van een plaquette en is er een authentiek stuk tramspoor aangelegd.


Op het trappenhuis van een naastgelegen appartement is een afbeelding van de Blauwe Tram op ware grootte aangebracht. Bovendien heeft de gemeente hier een informatiezuil geplaatst, een zogenaamd “Stadsbaken”.


De grote afbeelding op het trappenhuis.







