In de jaren 1958-1961 heb ik vanuit Amsterdam en Amstelveen vele fotosafari’s ondernomen naar het normaalspoornet van de NZH; de smalspoorlijnen waren toen verdwenen, maar de affectie met dat mooie trambedrijf natuurlijk niet.

Op een vroege zondagmorgen in 1959 vond wagenvoerder Bertus dat ik het nu ook maar eens moest proberen om met een tram te rijden en zie: ik kreeg een A600 in beweging en zag kans om te stoppen.

Het lukte mij om de rit van Leiden naar Katwijk met succes te volbrengen, zonder dat de zes passagiers merkten dat er een niet-bevoegde bestuurder op de bok stond!

Een jaar later, toen ik het rijden en remmen met een tram aardig onder de knie had, waren Bertus de wagenvoerder en ik op weg naar Den Haag en naderden halte Tuinstadwijk in Leiden. Bertus zag dat bij de halte een controleur stond: Klaas Hollander, ook wel “vette Klaas” genoemd naar zijn aanzienlijk aantal kilogrammen lichaamsgewicht. Bertus en ik wisselden bliksemsnel van plaats en de controleur stapte even later in. Hij kwam “naar voren” en zei met enige verbazing: “Zoeven dacht ik toch werkelijk dat er iemand anders de rij- en remkruk bediende, nee… dat weet ik zeker”.

Bertus kon dus niet anders doen dan toegeven waarop de reactie van Klaas was; “Bertus is ervaren genoeg om te weten wat hij doet, ik heb dus niets gezien maar laat hem toch maar verder rijden”…

Een aardige man, die Klaas Hollander…
Wij zijn daarna wel wat voorzichtiger geworden maar ik heb toch nog vele kilometers zelf mogen rijden.

Een ervaringen om nooit te vergeten.

Volgens mij zijn deze “misdaden” intussen wel verjaard!

Foto’s: Luud J.P. Albers † , foto’s J.H. Odendaal. †

Motorrijtuig NZH A619/A620 (C-dienst) is zojuist vertrokken van het eindpunt Malieveld in Den Haag en is onderweg naar Leiden. 14 augustus 1960.

Spitsdienst “BB”, uit Leiden neemt de boog van de Adelheidstraat naar de Schenkkade in Den Haag. 12 juni 1960.