Door NZH A 512, is de serie HTM 550-570, open zomerrijtuigen, naar Beijnes in Haarlem gebracht voor een verbouwing. Deze HTM-zomerrijtuigen zijn door Werkspoor gebouwd in de jaren 1907-1908. Deze rijtuigen zijn convertibele-wagens ’s zomers open en ’s winters gesloten. De overige zestien rijtuigen zijn in 1944 door Beijnes in Haarlem tot gesloten achterwagens verbouwd. De hele serie is in 1944-1945 door de Duitse bezetter gevorderd en kwam in Dusseldorf terecht. De HTM 552 sneuvelde door oorlogsschade. In 1946-1947 zijn negentien gesloten achterwagens weer terug in Den Haag en komen in 1947 in dienst. Deze gesloten achterwagens zijn buiten dienst gesteld in 1954-1957 en in 1957 gesloopt.

NZH A512 brengt de te verbouwen HTM open zomerrijtuigen 556, 554, 555 en 557 van Leiden naar Beijnes in Haarlem. Heemstede, Glipperbrug, 28 februari 1944. Foto: J.A. Bonthuis.†

NZH A 512 brengt de door Beijnes gesloten gemaakte HTM achterwagens van Haarlem weer terug naar Leiden. Daarna heeft een HTM-tram de achterwagens via Wassenaar en HTM-lijn 4 naar de remise in de Lijsterbesstraat gebracht. Let op de stroomafnemer, deze is nog niet voorzien van de verstevigingsstangen in de onderramen. Lisse, 28 februari 1944. Foto: J.A. Bonthuis.†

NZH A 512 is gekoppeld aan HTM 563 met behulp van het zogenaamd “Amerikaantje” een hulpkoppeling
tussen de semi-automatische Ohio-Brass van de NZH tram en bekerkoppeling van de HTM.
Haarlem, Stationsplein, 28 februari 1944. Foto: J.A. Bonthuis.†


Veel dan wat losse onderdelen bleef er van vrachtauto’s niet over als ze met een tramtrein op de lijn Amsterdam-Haarlem kennis gemaakt hadden. Ook de Canadees die dacht dat de tram wel voor hem zou stoppen, veroorzaakte een enorme ravage.

Deze aanrijding gebeurde op de Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam op 7 oktober 1946. Fotograaf Wisman,Bram/Anefo

De ravage is groot. Stuurstandwagen NZH B 452 is ontspoort en boort zich in een woning. Fotograaf: Wisman,Bram/Anefo.

Ongeval op de spoor- en tramwegkruising Lammenschans bij Leiden. 24 juni 1924.

Op het moment van het ongeval was het erg mistig. Bovendien ging het met de bediening van de seinen niet goed.

De kruising van de trein en tram op dezelfde locatie als hierboven en onder.


De omgeving heeft een metamorfose ondergaan… Foto: 27 oktober 2006.
Andere ongevallen

In 1954 ontspoort de NZH A 601-602 juist op het moment dat zij de bocht naar het Stationsplein wil nemen. Even eerder passeerde de tram het Rijnsburgerviaduct. Fotograaf onbekend.

Ontsporing op de Blauwpoortsbrug in Leiden. Eerste Pinksterdag 1925.

In 1940 heeft een bus van de HTM een aanrijding met een Blauwe Tram van de NZH. Het ongeval speelde zich af op de hoek van de Haarlemsestraat en de Harstenhoekweg in Scheveningen.

Op de vele enkelsporige baanvakken deden zich regelmatig aanrijdingen voor. Door een storing in het seinstelsel botsten op het enkelsporig baanvak bij de Nachtegaal in Lisse de tramstellen NZH A611-A612 en NZH A607-A608 op elkaar. 9 maart 1947 Foto: Koning Lisse.


Tram te water! De wagenvoerder van een ENET motorwagen 33 kwam op een Juni-avond in 1902 te Haarlem tot de ontdekking dat haastige spoed zelden goed is…

Een spectaculair ongeval vond plaats in januari 1959 op de Parkweg in Voorburg. Een vrachtwagen uit Barendrecht werd op de overweg Prins Albertlaan gekraakt door een tram uit Leiden. Hoewel het ongeluk praktisch voor de deur van de brandweerkazerne gebeurde, brandde de Boedapester NZH B405 volledig uit. De spuitgasten durfden door de ontstane brand niet te blussen omdat zij vreesden dat er nog spanning op de draad stond.

Een fatale botsing in Waterland waarbij de NZH A 14 en de NZH A21 betrokken waren. (1955).





