Remise Voorburg
Het complex in Voorburg bestond uit een grote remise met zeven sporen voor elk vier rijtuigen en een kleine remise met een spoor voor een rijtuig, een spoor voor twee rijtuigen en drie sporen voor elk drie rijtuigen. In de grote remise was het meest linker spoor iets korter dan de overige sporen omdat aan het einde daarvan het kantoor van de remise chef uitstak. Bovendien was daar de ingang naar de werkplaats voor het remisepersoneel. De twee buitenste sporen hadden een werkput voor een rijtuig, de overige sporen hadden een werkput voor drie rijtuigen. Het achterste deel van de grote remise was geheel bestraat. De twee meest rechtse sporen in de kleine remise waren verkort omdat achterin een pekelbak stond. De kleine remise was alleen voor stalling, daar bevonden zich geen werkputten noch onderhoudsfaciliteiten. Tussen de grote en de kleine remise waren enkele eenvoudige werkplaatsen voor de timmerman, W&W, “Bovenleiding” en een onderhoudswerkplaats voor de monteurs voor het trammaterieel.
Aan de rechterkant van de grote remise was nog een “openlucht” spoor dat werd gebruikt door W&W, naast het spoor lag een voorraad bovenbouwonderdelen.
Aldaar was tegen de remise een plateau waar het zand, nodig voor de zandbakken in de motorrijtuigen, kon worden gedroogd. Verder stonden langs de muur nog twee keten voor opslag van W&W-materialen.
In het kantoortje naast de ingang van de remise zat de opzichter van de Weg.

Op 7 september 1961 poseert de onderhoudsmonteur en de NZH A614 voor de onbekende fotograaf.

Op 23 september 1961 wachten deze rijtuigen op inzet naar de diverse uithoeken van het zuidelijke tramnet van de NZH. Fotograaf onbekend.

Op het terrein van de Voorburgse remise staan tramstellen en personeel gereed voor de dienst, ’s morgens om 6.05 uur. 5 mei 1958. Foto J.J.B. Vellekoop.†

NZH A 515, met aan de haak twee rijtuigen, staat te wachten op het spoor van de remise in Voorburg. Fotograaf onbekend.

Na gedane arbeid is het goed rusten….. Kleine remise aan de Parkweg in Voorburg. Fotograaf onbekend.

Op 9 november 1961 reed de allerlaatste Blauwe Tram voor reizigers.
De remise en werkplaats in Rijnsburg

Remise en werkplaats in Rijnsburg. Fotograaf onbekend.

Remise en werkplaats in Rijnsburg in februari 1912. Fotograaf onbekend.

Werkplaats in het jaar 1945. Links staat de NZH A407 en rechts rijdt de NZH A409 met stuurstandrijtuig naar Katwijk. Uiterst links, nauwelijks zichtbaar de NZH B405. Fotograaf onbekend.


Werkplaats in het jaar 1945. Op de voorgrond een onderstel van een drie-asser. Zie ook de cardanas! Fotograaf NZH, dhr. Renes.


Vanaf de Parkweg in Voorburg zien we de grote remise met motorwagen NZH H 303. Foto en datum onbekend.

In de werkplaats van de remise Rijnsburg, opgebokt motorwagen NZH A406 en tweelingtramstel NZH A601/A602. 27 maart 1959. Foto: L.J.P. Albers.†
Uit de collectie van het Genootschap









