De motorwagen uit 1911 werd gebouwd door Waggon Fabrik Uerdingen te Duitsland, thans Siemens, in een serie van 10 stuks en reed op de lijnen Noordwijk/Katwijk – Leiden en Scheveningen – Den Haag SS (Staatsspoor). Het waren voor de NZH de eerste elektrische motorwagens voor normaalspoor. Speciaal voor het vervoer van vismanden was aan één zijde een kleine bagageafdeling aanwezig, hierdoor heeft deze tram ook twee verschillende fronten gekregen. In de eerste jaren was de wagen lichtgeel van kleur en genummerd A6, pas na de komst in 1924 van een serie motorwagens, de zogenaamde Boedapesters, kwam de blauwe kleur op de wagens en werd het nummer A106.

Door Raymond Naber

In 1948 werd de A106 buiten dienst gesteld en in 1949 werd de bak verkocht en ging dienst doen als woning aan de Nieuwkoopse Plassen. Per dekschuit vond het transport plaats. De truck en elektrische installatie werden door de NZH gebruikt voor werkmaterieel.

Op de foto’s is nog goed zichtbaar dat het een tramwagen betrof. Buiten had men nog een trambank in gebruik. Later in de tijd kreeg de tram een houten betimmering en was het als tramwagen onherkenbaar geworden. Georg Groenveld en Han Geijp gingen na een tip in 1978 op huisbezoek toen zij nog met de restauratie van de Boedapester B412 aan de gang waren. Men beloofde toen dat de tram ooit ter beschikking zou worden gesteld voor restauratie. Nadat de rijtuigbak ook nog dienst had gedaan als geluidsstudio en als huisdrukkerij kon de TS de A106 in 1983 overnemen.

De redding van de wagenbak kon beginnen en verhuisde naar depot Scheveningen I aan de Kranenburgweg, wederom gedeeltelijk per dekschuit. De restauratie werd aldaar opgepakt en ook kwam een deel van de aanhangwagen B108 naar Scheveningen I om onderdelen te gaan leveren voor de A106. De B108 werd destijds als niet restaurabel object gesloopt.

De bak van de A106 was in bijzonder slechte staat en feitelijk is de restauratiegroep gestart met een echt wrak waar onder andere een hele kop van ontbrak omdat deze compleet was weggerot.

De truck was destijds bij de NZH voor andere doeleinden gebruikt en moest daarom nieuw worden gebouwd met gebruikmaking van onderdelen van een Haagse motorwagen, serie 250.

Door de zeer lange restauratieperiode ontvielen ons helaas ook diverse medewerkers die het eindresultaat niet mochten aanschouwen. Tussen 2007 en 2013 heeft de restauratie vrijwel stil gelegen als gevolg van complexe mechanica en constructie problemen met onder andere de vering.

In 2011 was de wagen, optisch gereed, te zien tijdens de manifestatie “Retourtje Leiden” in Den Haag, naar aanleiding van de opheffing van de HTM- en NZH-tramlijnen Leiden-Den Haag 50 jaar geleden.

Als werkgroep zijn we nu sinds de redding van de bak 32 jaar verder en op zondag 5 juli 2015 kwam de A106 voor het eerst op eigen kracht buiten de poort van de remise Lijsterbesstraat (LB) voor remproeven op het middenspoor van de Laan van Meerdervoort en klonk de Blauwe Tramfluit weer. Met de opgedane wijsheden van die ritten werd een aantal zaken anders afgesteld en de dag erna deden we dit nog eens over met goede resultaten voor de gemeten remvertragingen.

De week ervoor waren de nieuwe bladveren van de truck geplaatst.

De A106 is een juweel geworden en dankzij de elektrische installatie van een Haagse 250’er ook bijzonder krachtig door de twee Crompton-motoren van elk 90 pk, geschikt voor het trekken van twee bijwagens. De wagen kan zowel op lucht als elektrisch worden geremd.

Er zijn onderdelen toegepast van Haagse, Rotterdamse en Amsterdamse trams. Ook werden door liefhebbers originele NZH-onderdelen, zoals plafonnières en bordjes, ter beschikking gesteld.

Het eerste publieksoptreden was de manifestatie te Katwijk eind augustus 2015. De Tramweg-Stichting heeft in het najaar van 2015 de wagen op het Haagse tramnet kunnen inzetten.

Mogelijk dat in de toekomst ooit nog een bijpassende bijwagen, als replica, wordt gebouwd.

Op 16 oktober, een zeer vroege vrijdagochtend, waren wij getuige van de eerste nachtelijke proefrit op eigen kracht van het NZH-motorrijtuig A106 uit 1911. Na ruim 32 jaar volhardend restauratiewerk door de werkgroep Scheveningen van de TS heeft de tram zijn oorspronkelijke functie herkregen en verscheen eindelijk op het Haagse tramnet. Er is in al die jaren enorm veel werk verzet om de in deplorabele stand verkerende veteraan in oude luister te herstellen. Vooral de laatste jaren heeft de werkgroep heel veel technische problemen moeten oplossen.

De proefrit voerde van de HTM-werkplaats aan de Lijsterbesstraat naar het eindpunt Markenseplein in Scheveningen en had een succesvol verloop. Vervolgens werd via het middenspoor op de Laan van Meerdervoort gekeerd, zodat ook de andere stuurstand kon worden getest over dezelfde route. Rond 02.30 uur vertrok het gezelschap tevreden huiswaarts. Enige dagen later werd ook overdag proefgereden om ervaring op te doen met de rijeigenschappen. Uiteindelijk werd op 23 november de tram officieel goedgekeurd.